Thursday, February 27, 2020

MODEL PENCERITAAN WACANA

Keluarga

Saya berasa puas hati
Menolong ibu bapa setiap hari
Bermula di pagi hari
Sehingga malam nanti

Ibu bapa yang disayangi
Saya tetap berhati-hati
Menjaga budi pekerti
Keluarga saya yang dicintai

Saya saying ibu dan bapa
Abang, kakak, adik dan saudara
Mereka semua ada bersama
Semasa saya memerlukan mereka


Keluarga merupakan kebahagiaan yang tiada nilai dan tiada tandingan. Setiap makhluk di muka bumi ini mempunyai keluarga masing-masing namun berbeza nasib dan pengalaman dalam hubungan kekeluargaan. Saya sememangnya bersyukur kerana dianugerahi sebuah keluarga yang aman damai dan bahagia kerana saya dan ahli keluarga saya sememangnya menyayangi antara satu sama lain. Di samping itu, kami sekeluarga juga sememangnya mudah menghulurkan bantuan kepada ahli keluarga yang lain yang memerlukan pertolongan. Siapa lagi akan membantu keluarga kita kalua bukan ahli keluarga kita sendiri. Sebagai seorang anak sulung, saya semestinya menjadi contoh terbaik buat adik saya dan menjadi seorang kakak yang menghormati ibu bapa saya. Hal ini dikatakan demikian kerana, adik saya juga akan menghormati ibu bapa saya kerana saya merupakan contoh kepada adik saya. Kerana kasih ibu dan ayah saya sentiasa mengajar adik saya supaya berbudi, beradab dan menjaga pertuturan ketika bertutur dengan ibu dan ayah. Walaupun kini saya berada jauh daripada mereka, saya akan menghubungi mereka sekali sehari sebagai tanda rindu dan budi pekerti saya dan tetao mengingati mereka walau di mana saya berada. Di samping itu, saya juga berusaha untuk membantu ibu dan ayah terutamanya. Saya berkorban hati dan jiwa terpaksa berjauhan daripada ibu bapa untuk menuntut ilmu dan tanggungjawab saya sebagai anak ialah membantu meringankan beban mereka. Saya pasti, sekiranya saya belajar dan menuntut ilmu, saya boleh membantu membahagiakan ibu dan ayah serta menghadiahkan kejayaan buat mereka suatu hari nanti.

Rujukan

1. Normaliza Abd. Rahim (2014), Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Penerbit UMT, Universiti Malaysia Terengganu, Malaysia.



No comments:

Post a Comment