Monday, February 17, 2020

BBM3410Satu2020: Asas Grafik

Kumpulan 5

Asas Grafik

Kami dari kumpulan 5 iaitu Lenggang Kangkung Production telah bekerjasama membuat aktiviti berkumpulan iaitu dengan menyenaraikan lima elemen asas grafik dalam multimedia. Kami telah dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki menyediakan 'mounting board', gunting, pisau lipat, majalah lama dan riben. Selain itu, setiap kumpulan dikehendaki mencari lima gambar dalam majalah lama dan menghuraikan elemen yang terdapat dalam setiap gambar.

 Elemen yang diperlukan dalam setiap gambar ialah, warna, mudah, kesesuaian, keseimbangan dan teks. Kami memilih elemen warna dalam gambar tumbuhan iaitu bersesuaian dengan warna hijau daun. Selain itu, elemen mudah pula kami telah memilih gambar bunga yang jelas. Elemen kesesuaian pula, kami telah memilih gambar yang bertemakan sejarah. Di samping itu, elemen keseimbangan pula, kami telah memilih gambar permandangan di lautan. Kami memilih gambar yang mempunyai teks yang jelas tentang gambar yang dipaparkan pada elemen teks. 

Berikut merupakan proses-proses penghasilan kerja :

1. Menggunting gambar dan abjad di dalam majalah. 

2. Mengumpul abjad dan gambar yang bersesuaian.

3. Mengelaskan abjad daripada majalah dan menyusun abjad mengikut nama dan no matrik   pada mounting board.

4. Mendapatkan pandangan daripada Profesor berkaitan gambar yang dipilih.

5. Mengemaskan potongan gambar daripada majalah.

6. Melekatkan gambar yang telah dipilih pada mounting board.

7. Mengikat riben pada bahagian tepi mounting board dan majalah berjaya dihasilkan dengan cantik dan sempurna.

8. Lenggang Kangkung Production Berjaya menghasilkan sebuah majalah berdasarkan lima elemen iaitu, warna, kesesuaian, mudah, teks dan keseimbangan.


Asas grafik merupakan perkara asas yang penting diketahui dan difahami. Setelah menghasilkan majalah ini, kami telah Berjaya memahami elemen-elemen asas grafik dengan baik serta Berjaya mencari gambar yang berkaitan dengan kesemua elemen tersebut.


    





No comments:

Post a Comment